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Ein alter Mann, eine Figur Becketts, schlurft durch seine Räume. Verschiebt Möbel. Sucht nach Erinnerungen, Büchern, Blättern, Tonbändern. Er findet Das letzte Band von Beckett. Es ist der 100. Geburtstag seines Schöpfers.

Der alte Mann schaut zurück, hört zurück. Erinnernd lauscht er den Geschichten des letzten Bandes, vieler Bänder: Aufzeichnungen, Dokumente und Materialien aus Archiven.

Die Bänder führen zu Becketts Orten: nach Dublin, London, Paris und Berlin. Und Sie führen dort zu Freunden, Weggefährtinnen, Schauspielern, und der ehemaligen Geliebten Barbara Bray.

Schauspieler wie Billie Whitelaw, Jean Martin und Pierre Chabert, die mit Beckett zusammengearbeitet haben. Sein Biograph James Knowlson und der Neffe Edward Beckett.

Ein vielstimmiges Spiel der Erinnerung, ein Porträt zwischen Wirklichkeit und Fiktion.

Autoren: Jean-Claude Kuner und Andrea Marggraf
Regie: Jean-Claude Kuner
Ursendung: Deutschlandradio Kultur / 09.04.2006
Preise / Auszeichnungen: Grand Prix Marulic 2006

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Life and work. Can an author’s biography shed light upon his work? James Knowlson answered this question with an emphatic “no” for years. “Biographical knowledge won’t help us in understanding Waiting for Godot”, he maintained in lectures. Now, after the work on his monumental Beckett biography, the Professor and founder of the Beckett archive in Reading reaches completely different conclusions.

Beckett himself always saw a strict separation between his work and private life, which he guarded rigorously. He didn’t give interviews and even forbade the recording of his voice.

Life and work. This broadcast itself is also seeking out this contraposition, somewhere between radio play and feature. The literary world of the Irish author is confronted with his life. The memories of relatives, friends and former colleagues help us see a Beckett that has little to do with the image he maintained – the disheartened and demoralised author who primarily wrote about death, decay and age.

Producers: Jean-Claude Kuner und Andrea Marggraf
Broadcast: ABC / May 2006

Awards: Grand Prix Marulic (Category Documentary) 2006

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Beckett himself always saw a strict separation between his work and private life, which he guarded rigorously.

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